Mellandagsjobb på dödstjärnan.

Och så var det dags för jobb igen efter jul. Man var bara hemma och blinkade, och vips så var man tillbaka på jobbet igen.
Och här på dödstjärnan går det undan som vanligt.
I dag har Darth Vader anställt en syokonsulent här på dödstjärnan. Tydligen ska detta underlätta för Darth Vader att kunna vägleda oss anställda in till den mörka sidan. Varför skulle han annars ha en syokonsulent på vår arbetsplats? Brukar inte de hålla till på gymnasieskolor?
Darth vader visade syokonsulenten runt på dödstjärnan.
När jag försiktigt lyfte huvudet över dödsmaskinen så fick jag en skymt av den nya syokonsulenten.
På avstånd såg det ut som en lång transvestit klädd i en beige kofta, men när hon kom närmare såg jag att det var en kvinna. Hon var verkligen lång som en giraff. Hon var så lång så att t.o.m Darth vader fick nackspärr.
Darth vader kom fram och presenterade tanten för oss. Hon log ett stramt falskt leende när jag hälsade. Jag tyckte att hennes bruna lugg och page matchade bra ihop med Darth Vaders hjälm.
Han solo himlade med ögonen och Leia suckade högt.
”Vad ska vi med en syokonsulent till på en arbetsplats” undrade hon. Då blev Darth Vader arg och morrade nåt om att det inte hette syokonsulent längre utan studie och yrkesvägledare. Och vi hade ett yrke och då behövde vi minsann vägledas inom detta yrke. Men alla fattade ju vad han menade. Han menade vägledningen till den mörka sidan. Syokonsulenten stod hånlog åt oss och det syntes lång väg att hon var en sith Lord.
Jag bestämde mig för att kalla henne för ”syokonsulenten med den beiga koftan”. Det passade henne utmärkt.
Annars hände inget särskilt idag förutom att det blev storbråk ute i provmottagningen mellan Gustav 2 Adolf och Donald Trump. Jag såg inte så mycket hur det började, men de kommer väl ihop sig om något när Gustav 2 Adolf var uppe i provmottagningen för att hämta sina klamydiaprover i kylen.
Jag såg bara hur Gustav 2 Adolf slängde alla klamydiaprover över hela provmottagning. Och Donald trump stod i ett hörn och hade hela håret fyllt av klamydiaprover.
Gustav 2 Adolf var helt vansinning och såg ut som fan själv med pipskägg och allt.
Donald Trump såg ut som en liten blomster flicka där han stod med alla orangefärgade klamydiaprover i håret. De små rara proverna såg ut som små papiljotter. Dessutom tyckte jag att rören matchade hans ansiksfärg på ett mycket glamoröst sätt.

20161229_163053
Sedan såg jag att Darth Vade kom ut till provmottagningen och andades lite. Jag såg inte så mycket där jag satt bakom Dödsmaskinen, men jag såg att han gjorde ”det där” med någon av dem.
”Det där” betyder att Darth Vader använder sin kraft på någon så att de flyger upp i luften och ser ut att hålla på och kvävas. Han brukar aldrig ha ihjäl någon av oss men jag tycker ändå att det är obehagligt att se.
Men detta är bara en vanlig dag på dödstjärnan.
Jag tar ett djupt nytt andetag.
Telefonen ringer jämte mig.
Bakom mig ser jag Darth Vaders mörka kraft och ursinne svepa förbi. Chewbacca vrålar och slår sönder koncarapparaten.
Dödsmaskinens missnöje tutar högt och ilsket då han råkat ha räddat ett människoliv istället för att ha tagit ett, och ute i provmottagningen står vår blomsterflicka och vrålar med sina exotiska papiljotter I håret.
I från fönstret ser jag en massa danska MRSA-plattor sväva ihop med eftermiddagens snöflingor.
Jag plockar upp telefonen bredvid mig och svarade glatt leende : ”Klinisk mikrobiologi Dödstjärnan. Vad kan jag hjälpa till med?”

2 reaktioner till “Mellandagsjobb på dödstjärnan.

Lämna en kommentar